အစိုးရသစ္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ခရီးမတြင္


ျပည္တြင္း ပုဂၢလိက ဘဏ္လုပ္ငန္းတခု (ဓာတ္ပုံ – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာ၀တီ)


ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသစ္ သက္တမ္း ၃ ႏွစ္ခြဲကာလသို႔ ေရာက္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ျဖစ္စဥ္ တို႔ကို ၿပိဳင္တူ ေဖာ္ေဆာင္ေနရသည္ ဆိုေသာ အခ်က္ကို သမၼတ က မိန္႔ခြန္းမ်ားတြင္ မၾကာခဏ ထည့္သြင္း ေျပာဆိုေလ့ရွိရင္း သက္တမ္း ၁ ႏွစ္ခြဲေက်ာ္ ေက်ာ္သာ က်န္ေတာ့သည့္ ယခု အခ်ိန္သို႔ ေရာက္လာခဲ့သည္။

ထိုအေျခအေန အတြင္း ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ အတူ စီးပြားေရး ဘက္တြင္ ပိတ္ဆို႔အေရးယူမႈ ေျဖေလွ်ာ့ ေပးသည့္ အေျခအေနမ်ား ရရွိခဲ့သည္။

အစိုးရသစ္ လက္ထက္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ေဆာင္ခဲ့မႈမ်ားကို ၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံတကာမွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္ေရာက္လာေရး အတြက္ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းျခင္း၊ အထူး စီးပြားေရးဇုန္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈႏွင့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဥပေဒမ်ားကို ေပါင္းစည္းျခင္း၊ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အတြက္ မူဝါဒတခု အေနႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းတို႔ ရွိခဲ့သည္။

ေငြေၾကးက႑ႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ေငြလဲႏႈန္းကို အေမရိကန္ တေဒၚလာ ၆ က်ပ္ႏႈန္းမွ ေစ်းကြက္ အေျခခံ ႏႈန္းရွင္ ေျပာင္းလဲခဲ့ျခင္း၊ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ားအား ႏိုင္ငံျခားေငြ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေပးခဲ့ျခင္း၊ ဗဟိုဘဏ္အား ဝန္ႀကီးဌာန လက္ေအာက္တြင္ မထားေတာ့ပဲ သီးျခား ရပ္တည္ေစခဲ့ျခင္းႏွင့္ ဗဟိုဘဏ္က ႏိုင္ငံျခားဘဏ္မ်ား ျပည္တြင္းဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ရန္ စတင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနျခင္းတို႔ ရွိသည္။

ဆက္သြယ္ေရးက႑ အေျပာင္းအလဲ ေဖာ္ေဆာင္မႈမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ ေဖာ္ေဆာင္မႈ အတြက္ စေတာ့အိတ္ခ်ိန္း ထူေထာင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ိဳးလည္း ရွိေနသည္။

ထို႔ျပင္ ကုန္သြယ္မႈအတြက္ တခ်ိဳ႕ေသာ အခက္အခဲမ်ား ကို ဝန္ႀကီးဌာနဘက္မွ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈမ်ား၊ အခြန္ စနစ္ ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးမႈမ်ား ရွိလာသကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ ေရးဆြဲမႈ ပံုစံကိုလည္း ေျပာင္းလဲ ေရး ဆြဲမည့္ အေျခအေနရွိသည္။

ႏိုင္ငံတကာ အကူအညီႏွင့္ ေၾကြးၿမီမ်ား ပိုမိုရရွိႏိုင္ေရး အတြက္ ယခင္အစိုးရ အဆက္ဆက္က တင္ရွိခဲ့ေသာ ေၾကြးၿမီမ်ားကို ညႇိႏိႈင္းေျဖရွင္းမႈမ်ားလည္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။

စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈႏႈန္းကို ၾကည့္သည့္ေနရာတြင္ အဓိကက်ေသာ ျပည္တြင္းအသားတင္ စုစုေပါင္း ထုတ္ ကုန္တန္ဖိုး (GDP) ရာခိုင္ႏႈန္းလည္း တက္လာသည့္ အေျခအေနျဖစ္ၿပီး အစိုးရသစ္လက္ထက္ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၅ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၇ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ယခုဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၇ ဒသမ ၈ ရာႏႈန္း မွန္းထားေသာ္လည္း ၉ ဒသမ ၁ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ေရာက္ရွိရန္ လုပ္ေဆာင္မည္ဟု ဦးသိန္းစိန္က ေျပာဆိုထား သည္။

ထိုသို႔ေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မႈတြင္ ေႏွးေကြးမႈမ်ား၊ မပီျပင္မႈမ်ားႏွင့္ ထင္ထားသေလာက္ မျဖစ္ခဲ့မႈ မ်ားစြာတို႔ ရွိေနသည္။

ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ FDI မ်ား ထင္ထားသေလာက္ ဝင္ေရာက္မႈ မရွိျခင္း၊ အေရးတႀကီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ အေသးစား အလတ္စားလုပ္ငန္းမ်ား (SME) မူ၀ါဒ ပီျပင္မႈ မရွိျခင္း၊ အထူး စီးပြားေရးဇုန္ SEZ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ႏိုင္မႈမ်ား ေႏွးေကြးေနျခင္း၊ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာျခင္းႏွင့္ ဘတ္ ဂ်က္ လိုေငြ မ်ားလာျခင္း၊ ႏိုင္ငံ၏ အင္အားဟု ဆိုရႏိုင္ေသာ စုေဆာင္းေငြပမာဏ ျမင့္တက္ မလာျခင္း၊ ႏိုင္ငံ အတြင္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္မႈအတြက္ ျခစားမႈသည္ ယခုအခ်ိန္အထိ အဓိက အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနေသးျခင္း စေသာ အခ်က္မ်ားစြာတို႔က ၃ ႏွစ္ခြဲသက္ တမ္းအစိုးရ၏ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မႈ အေျခအေနကို မီးေမာင္းထိုးျပ ေနၾကသည္။

ထင္သေလာက္မဝင္တဲ့ FDI

လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရွိသည့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈ ပမာဏမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄၆ ဒသမ ၉ ဘီလီယံျဖစ္ၿပီး၊ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွ ယခုအခ်ိန္ထိ စုစုေပါင္းလည္း ျဖစ္သည္။ အစိုးရသစ္ လက္ထက္ FDI ဝင္မႈမွာ ၿပီးခဲ့သည့္ ဘ႑ာႏွစ္ အထိ ၅ ဒသမ ၈၂၄ ဘီလီယံခန္႔သာ ရွိၿပီး ယခုဘ႑ာႏွစ္ ေမလကုန္ အထိ ဝင္ထားသည့္ ေဒၚလာသန္း ၃၀ဝ ႏွင့္ ေပါင္းလွ်င္ပင္ ၆ ဘီလီယံ ေက်ာ္ေက်ာ္သာ ရွိသည္။

ယင္းပမာဏမွာ စုစုေပါင္း ရွိသည့္ ပမာဏ ၄၆ ဒသမ ၉ ဘီလီယံ၏ အစြန္းထြက္မွ်သာလည္း ျဖစ္သကဲ့သို႔ သံုးႏွစ္ခြဲ ကာလအတြင္း ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ဆက္ဆံေရး တံခါးဖြင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ အေျခအေနႏွင့္ ၿခံဳၾကည့္မည္ ဆိုလွ်င္ နည္းလြန္းလွသည္။

ထိုသို႔ FDI ဝင္ေရာက္မႈ နည္းျခင္းမွာ စီးပြားေရး ေရခံေျမခံျဖစ္ေသာ အေျခခံအေဆာက္အဦ Infrastructure မ်ား ခ်ိဳ႕တဲ့မႈ၊ လွ်ပ္စစ္မီး လိုအပ္ခ်က္၊ ေျမေစ်းႏႈန္းမ်ား ေခါင္ခိုက္ ႀကီးျမင့္မႈ၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ ေဆာင္ ရာတြင္ တရားဥပေဒအရ အကာအကြယ္ေပးႏိုင္မႈ အားနည္းမႈ စေသာအခ်က္မ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ ေနသ ည္ ဟု စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက သံုးသပ္ေျပာဆို ၾကသည္။

မပီျပင္ေသးသည့္ SMEs မူဝါဒ

အစိုးရသစ္ တက္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္း ျပည္တြင္းစီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အမ်ားဆံုး ေျပာဆိုၾကသည္မွာ ျမန္မာျပည္ရွိ လုပ္ငန္းအားလံုး၏ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရွိေသာ အေသးစားႏွင့္ အလတ္ စား လုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို လုပ္ေဆာင္ရမည္ ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။

အစိုးရပိုင္းကလည္း ထိုအေျခအေနႏွင့္ ပတ္သက္၍ လုပ္ေဆာင္မႈအျဖစ္ SME Centre ကိုေထာင္သည့္ အျပင္၊ အေသးစား ႏွင့္ အလတ္စား လုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ဘဏ္မ်ား ဖြင့္၍၊ SME မ်ားကို အတိုးႏႈန္း ၈ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ေခ်းေငြ အနည္းငယ္ ထုတ္ေပးသည္။

သို႔ေသာ္ ထိုသို႔ အေျပာမ်ားၿပီး၊ အစိုးရပိုင္းကပါ အေရးေပး လုပ္ေဆာင္ေနသည္ဟုဆိုေသာ SME အတြက္ အဓိက က်ေသာ ဥပေဒက ယခုအခ်ိန္ထိ ထြက္ေပၚလာျခင္း မရွိေသးေပ၊ ဥပေဒ မထြက္လာေသးသည့္ အတြက္ SME ဆိုသည့္ အဓိပၸာယ္ သတ္မွတ္ခ်က္သည္လည္း လက္ရွိ အခ်ိန္တြင္ အေသအခ်ာ မေျပာႏိုင္ေသးသည္ အေျခအေနပင္ျဖစ္သည္။

၁၉၉၀ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းသည့္ ပုဂၢလိက စက္မႈလုပ္ငန္း ဥပေဒအရ သတ္မွတ္ထားေသာ အေသးစား၊ အလတ္စား လုပ္ငန္း သတ္မွတ္ ခ်က္သာ ရွိသည္။

အေသးစားႏွင့္ အလတ္စား လုပ္ငန္းမ်ား ဆိုသည္ႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္း တခုတည္းသာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားမွ အစ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားအဆံုး အကုန္ပါဝင္ ေနရေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္ ယေန႔အခ်ိန္ထိ ထိုလုပ္ငန္းမ်ား အားလံုးကို သတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ စနစ္တက် မွတ္ပံု တင္ လုပ္ေဆာင္ထားႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေပ။

ထို႔ျပင္ ယင္းလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈ အတြက္ အဓိက အေျခခံ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ ေခ်းေငြ ရရွိႏိုင္မႈ မွာလည္း အစိုးရ အေနျဖင့္ အနည္းငယ္သာ လုပ္ေပးႏိုင္ၿပီး ေရတိုေခ်းေငြ အျဖစ္သာ ထုတ္ေပးႏိုင္သည္ကို ေတြ႔ရသည္။

ထိုအေနအထားအရ SME မ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို လုပ္ေဆာင္ေနသည္ ဆိုသည့္ အပိုင္းမွာ လက္ရွိမူဝါဒပိုင္း အားနည္းလြန္း ၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ အပိုင္းတြင္ လိုအပ္ခ်က္မ်ားစြာ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သကဲသို႔ ဥပေဒပင္ မထြက္ႏိုင္ေသးဘဲ ေရေရရာရာ မရွိသည္ကို ေတြ႔ျမင္ရသည္။

ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းနဲ႔ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ

အစိုးရသစ္ လက္ထက္တြင္ GDP ကို ၾကည့္လွ်င္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈႏႈန္း တက္လာသည့္ အေနအထားကို ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္ၿပီး၊ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာ ႏွစ္တြင္ ၅ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၇ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္းသို႔ ေရာက္လာသည္။

ယခုဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၇ ဒသမ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္း မွန္းထားၿပီး၊ ကမၻာ့ဘဏ္က ျမန္မာ့စီးပြားေရး အားေကာင္းလာမႈမွာ ဓာတ္ေငြ႔ထုတ္လုပ္မႈ၊ ေဆာက္လုပ္ေရး၊ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ လူသံုးကုန္ပစၥည္းမ်ား ႏိုင္ငံျခားတင္ပို႔မႈ အားေကာင္းလာျခင္း ေၾကာင့္ဟု ေျပာဆိုထားသည္။

သို႔ေသာ္ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လ်က္ ရွိေၾကာင္း၊ ၂၀၁၃ ႏွစ္လယ္တြင္ ၇ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္း အထိ ရွိခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈ ႏႈန္းကို စားသံုးသူ ဝယ္လိုအား စံႏႈန္းျဖင့္ တိုင္းတာျခင္း ျဖစ္ၿပီး ယင္းသို႔ တိုင္းတာရာတြင္ စားေသာက္ကုန္ပစၥည္း ၈၃ မ်ိဳးႏွင့္ အစားအေသာက္ မဟုတ္ေသာ တျခားပစၥည္း ၇၅ မ်ိဳး စုစုေပါင္း တိုင္းတာပစၥည္း ၁၅၈ မ်ိဳးျဖင့္ ဆံုးျဖတ္ တြက္ခ်က္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ျမင့္တက္ေနျခင္းက အေျခခံလူတန္းစား အမ်ားဆံုးျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူထုအတြက္ ဝယ္ယူလို ႏိုင္စြမ္းအား အလိုလိုက် ဆင္းေနမည္ ျဖစ္သည္။

အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြအဖြဲ႔ (IMF) က ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး အစီအစဥ္ Staff Monitored Programme ႏွင့္ ျမန္မာျပည္တြင္ တႏွစ္တာ လုပ္ေဆာင္မႈ အၿပီး ခန္႔မွန္းခ်က္မွာ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ၆ ဒသမ ၇၅ ရာႏႈန္း ျဖစ္ၿပီး ၂၀၁၄-၂၀၁၅ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၇ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္သည္။

ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္းႏွင့္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြသည္ ဆက္စပ္ေနၿပီး၊ ယခင္ေခတ္အခါက ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈကို ေငြေၾကး ႐ိုက္ထုတ္ေသာ နည္းျဖင့္ ေျဖရွင္းမႈမ်ား ရွိတတ္ခဲ့ျခင္း ေၾကာင့္ ေငြေဖာင္းပြမႈႏႈန္း ပိုမိုျဖစ္ခဲ့သည္။
အစိုးရသစ္ လက္ထက္ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြျပမႈမွာ ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ IMF တို႔၏ တြက္ခ်က္ခန္႔မွန္းမႈ အရ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာႏွစ္ တြင္ GDP ၏ ၄ ဒသမ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၃ ဒသမ ၇ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ တြင္ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ယခုဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၄ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံတိုင္းတြင္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈႏွင့္ အတူ ဘတ္ဂ်က္လိုေငြ ရွိၾကသည္မွာ မွန္ေသာ္လည္း ေျဖရွင္းမႈ စနစ္ မမွန္ကန္ ပါက ေငြေဖာင္းမႈႏႈန္းကို ထိန္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။

ႏိုင္ငံတကာ ေၾကြးၿမီႏွင့္ စုေဆာင္းေငြ

စစ္အစိုးရေခတ္ လက္ထက္က ကမၻာ့ဘဏ္၊ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာသို႔ တင္ရွိေနေသာ ေၾကြးၿမီ မ်ားကို အစိုးရသစ္က အဆင္ေျပေသာ နည္းျဖင့္ ညႇိႏိႈင္းေျဖရွင္းမႈမ်ား လုပ္ရသည္။

ထိုအဖြဲ႔ အစည္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာသို႔ ေၾကြးၿမီ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၉ ဒသမ ၆၄၈ ဘီလီယံ တင္ရွိခဲ့ၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔ ၃ ဒသမ ၃ ဘီလီယံ ဆပ္ရန္ရွိခဲ့သည္။

ထိုေၾကြးၿမီမ်ား အတြင္းမွ ကမၻာ့ဘဏ္၊ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ဘဏ္တို႔ကို ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ ေငြယူ၍ ဆပ္ခဲ့ၿပီး၊ ပါရီကလပ္ အဖြဲ႔ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ေပးရန္ ရွိသည့္ ေၾကြးၿမီမ်ားကို ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ေလွ်ာ္ပစ္ႏိုင္ခဲ့သည္။

ယခု က်န္ရွိေနေသာ ေၾကြးၿမီပမာဏမွာ ဂ်ပန္ဆီမွ ယူေသာေငြ၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေခ်းေငြႏွင့္ ပါရီကလပ္ လက္က်န္ေငြမ်ား ျဖစ္ၿပီး ေၾကြးက်န္ပမာဏကို အစိုးရက ျပန္လည္ထုတ္ျပန္ျခင္း မရွိေသးေပ။

အမာခံ အင္အားဟု ေခၚရမည့္ ႏိုင္ငံစုေငြႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္းက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အရန္ေငြ၊ အရန္ေရႊႏွင့္ ျပည္တြင္းစုေဆာင္းေငြ အားလံုးစုစုေပါင္းမွာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၇ ဘီလီယံ အထက္တြင္ရွိေသာ္လည္း လက္ရွိပမာဏ အတိအက်ကို မသိရေပ။

သို႔ေသာ္ ထိုပမာဏမွာ လက္ရွိ ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈပမာဏ ၄၇ ဘီလီယံ နီးပါးႏွင့္ ယွဥ္လွ်င္ လြန္စြာ နည္းေနၿပီး စုေငြတိုးေအာင္ လုပ္ႏိုင္လာမွသာ ႏိုင္ငံ၏ အမွန္တကယ္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈကို ျဖစ္ေစသည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက ေျပာဆိုထားသည္။

အခ်က္လက္မ်ားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့မႈမ်ားကို ၾကည့္ၾကမည္ ဆိုပါက အစိုးရသစ္၏ စီးပြားေရး ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲမႈ ေဖာ္ေဆာင္ေရး တြင္ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ား ရွိေသာ္လည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ အပိုင္းတြင္ ေႏွးေကြး မႈမ်ား၊ ထင္ထားသည့္ အတိုင္း မျဖစ္လာေသးသည္မ်ားကို ေတြ႔ရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားထက္ ေနာက္က်စြာ လုပ္ ေဆာင္ ရျခင္း ေၾကာင့္ ေရွ႕တြင္ လုပ္ေဆာင္သြားခဲ့ၾကေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၏ အဆိုးအေကာင္းမ်ားကို သိရွိအတုယူၿပီး ပိုမိုစနစ္တက် လုပ္ႏိုင္မည္ ဟု ပညာရွင္မ်ားက ေျပာၾကသည္။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ သူမ်ားႏိုင္ငံမ်ားထက္ ေနာက္က်ၿပီး ယခုမွ ကုန္း႐ုန္းထရသည့္ အေျခ အေနတြင္ရွိၿပီး ၊ အျခားႏိုင္ငံမ်ားလည္း ရပ္ေနၾကသည္မဟုတ္ပါ။

ထို႔ေၾကာင့္ သူမ်ားထက္ ပိုေျပးႏႈန္းျမန္ျမန္ႏွင့္ မူဝါဒမ်ားအေပၚ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္မွ ေတာ္ ကာၾကမည္ျဖစ္သည္။
ဧရာ၀တီ

0 comments:

Post a Comment